Vår autopilot är från Raymarin och de finns i Portsmouth i England. Där blev det alltså en oplanerat mellanlandning. Vi kom till marinan på morgonen, ordnade med lite kontanter och gav oss iväg med färja och
tåg till Raymarin. De har ett eget servicecenter med verkstad. Vi la den isär plockade piloten på disken och förklarade för tjejen där, vad som hade hänt. En månad av garantitiden fanns kvar, men av den ursprungliga
piloten fanns jo inte mycket kvar. Jag trodde inte att vi skulle få hjälp på garantin. Men hon skrev bara en rapport, samlade ihop delarna och lovade att hon skulle skynda på reparationen. Det var på morgonen den 7. Juli, på
morgonen den 9. Juli ringde mobilen och en trevlig röst talade om för oss, att vi kunde hämta autopiloten. Nej, det gick inte att laga den gamla. Men de hade jo sett att vi hade haft problem nästan från början och att vi helt
enkelt hade varit tvungna att meka själv. Så vi fick en ny pilot. Det hade så klart aldrig fungerat hos någon återförsäljare. Överlycklig åkte vi tillbaka till båten och gav oss, så snart tidvattnet
tillät, iväg. Men glädjen var kortvarig. Efter bara några timmar började autopiloten låta illa. Rolfs hår stod rakt upp och hans ord passade inte i någon kyrka. Ett lager i drivningen hade skurit, det fanns tydligen
något på den lilla axeln, som inte hörde dit. Ok, skruvmejseln fram och den trasiga delen utbytt mot samma del från gamla maskinen. Nu kan Rolf öppnar service för pin-piloter, när vi är hemma.